NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُؤَمَّلُ
بْنُ
الْفَضْلِ
الْحَرَّانِيُّ
حَدَّثَنَا
بَقِيَّةُ
عَنْ بَحِيرٍ
عَنْ خَالِدِ
بْنِ
مَعْدَانَ
عَنْ ابْنِ
أَبِي
بِلَالٍ عَنْ
عِرْبَاضِ
بْنِ سَارِيَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ
يَقْرَأُ
الْمُسَبِّحَاتِ
قَبْلَ أَنْ
يَرْقُدَ
وَقَالَ
إِنَّ فِيهِنَّ
آيَةً
أَفْضَلُ
مِنْ أَلْفِ
آيَةٍ
Hz. İrbad b. Sariye'den
(rivayet edildiğine göre)
Rasulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem uyumadan önce el-Musebbihat (denilen sureleri) okur ve:
"Bu surelerin
içerisinde bir âyet vardır ki bin âyetten daha faziletlidir" buyururdu.
Diğer tahric: Tirmizî,
sevabu'l Kur'an.
AÇIKLAMA:
"el-Musebbihat"
ismi verilen sureler, Kur'an-ı Kerimde
"Sübhane" "Sebbeha" ve "Yusebbihu" kelimeleriyle
başlayan surelerdir ki; bunlar:
1, isra, 2. Hadid, 3.
Haşr, 4. Saf, 5. Cum'a, 6. Teğabun, 7. Ala olmak üzre yedi sureden meydana
gelmişlerdir.
Bu mevzuda
Aliyyu'I-Kari şöyle demiştir:
"Bazılarına göre
bu ayet'ten murad Haşr suresinin sonunda bulunan "Lev enzelna hazel
Kur'ane ala cebelin.,." diye başlayan ayet-i kerimelerdir. Bu ayetin diğer
ayetler arasındaki yerini ism-i a'zamın diğer esmaı'l-hüsna arasındaki yeri gibidir.
Hafız İbn Kesir'e göre metinde faziletinden bahsedilen ayet-i kerimeden maksat
"-Huve'I evvelü ve'l ahiru ve'z-zahiru vel batin ve nuve bilkulli şey'in
alîm" ayet-i kerimesidir. Fakat en doğrusu şudur ki; söz konusu edilen
ayet sadece bir ayetten ibaret değildir. Bu ayet'ten maksat sözü geçen
surelerin herbirindeki sübhane, sebbaha, yüssebbihu kelimeleriyle başlayan yedi
ayettir."